אין לך מצוה בכל המצות כולן שהיא שקולה כנגד תלמוד תורה אלא תלמוד תורה כנגד כל המצות כולן. Yet many people wonder what the purpose in all of their learning is. Talmud torah is not a “chok”, and it it important for people to understand what they should be accomplishing.
Torah – Teaching
One can understand the nature of Torah just by examining the word itself. The word “Torah” means “teaching” – Torah is for teaching a way of life. The Halacha contains the Mitzvoth and their details which explain the laws that a Jew is to follow in this world. The obvious purpose in learning the mitzvos is to know the laws and be able to keep them![1] The “teaching” also consists of teaching fundamental philosophic & ethical issues about the nature and purpose of the world. This is known as machshava, and is clearly important for a religious person to think about such issues. The third aspect of Torah is connected to the other two: “Teaching” implies the neccesity to teach the Torah to the next generation, so they will be able to practice the Law themselves, and be connected to the religious traditions of Sinai.
The Pesukim on Torah
These purposes are clearly expressed in all the pesukim that refer to the mitzvah of Talmud Torah. Following are some examples.
These pesukim clearly imply that the purpose of Talmud Torah is to be able to perform the mitzvoth:
והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר מלפני הכהנים הלוים: והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו למען ילמד ליראה את ה’ אלהיו לשמר את כל דברי התורה הזאת ואת החקים האלה לעשתם: לבלתי רום לבבו מאחיו ולבלתי סור מן המצוה ימין ושמאול למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל:
הקהל את העם האנשים והנשים והטף וגרך אשר בשעריך למען ישמעו ולמען ילמדו ויראו את ה’ אלהיכם ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת:
ויאמר ה’ אל משה עלה אלי ההרה והיה שם ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורתם:
There are many other pesukim also.[2]
An important part of Talmud Torah is teaching it to the next generation. This is so they will know the halachos and proper hashkafos and be connected to the tradition back to the Giving of the Torah at Sinai.
ואהבת את ה’ אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך: והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך: ושננתם לבניך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך:
רק השמר לך ושמר נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך:
ויאמר אלהם שימו לבבכם לכל הדברים אשר אנכי מעיד בכם היום אשר תצום את בניכם לשמר לעשות את כל דברי התורה הזאת: כי לא דבר רק הוא מכם כי הוא חייכם ובדבר הזה תאריכו ימים על האדמה אשר אתם עברים את הירדן שמה לרשתה:
There are some pesukim that also mention having success, being able to stay in Israel and eventual world peace, but these are just results from keeping the Torah and teaching it to your children.
In Nevi’im, the purpose of talmud torah is also clear. In the beginning of Sefer Yehoshua, G-d commands Yehoushua to learn the Torah, a verse which is often quoted in halacha:*
רק חזק ואמץ מאד לשמר לעשות ככל התורה אשר צוך משה עבדי אל תסור ממנו ימין ושמאול למען תשכיל בכל אשר תלך: לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה למען תשמר לעשות ככל הכתוב בו כי אז תצליח את דרכך ואז תשכיל:[3]
This is also seen in Kesuvim:
ויקם עדות ביעקב ותורה שם בישראל אשר צוה את אבותינו להודיעם לבניהם: למען ידעו דור אחרון בנים יולדו יקמו ויספרו לבניהם:
כי נר מצוה ותורה אור ודרך חיים תוכחות מוסר:
The Torah is clear on what the purpose of learning Torah is. In (eventual) future posts, I hope to discuss later sources, what “Torah Lishma” means, and more.!
[1] As the above quote continues: שהתלמוד מביא לידי מעשה, לפיכך התלמוד קודם למעשה בכל מקום
[2] For example:
אם לא תשמר לעשות את כל דברי התורה הזאת הכתובים בספר הזה ליראה את השם הנכבד והנורא הזה את ה’ אלהיך:
כי תשמע בקול ה’ אלהיך לשמר מצותיו וחקתיו הכתובה בספר התורה הזה כי תשוב אל ה’ אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך:
[3] See also: רק שמרו מאד לעשות את המצוה ואת התורה אשר צוה אתכם משה עבד ה’ לאהבה את ה’ אלהיכם וללכת בכל דרכיו ולשמר מצותיו ולדבקה בו ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם:
No comments:
Post a Comment