Since we started Sefer Vayikra this past shabbos, I figured I’d publish a draft of Some Kornbanos Q&A’s (based on some post-Yom Kippur notes).
Q: What was the purpose of korbanos? Does God need our animals?
A: The commentaries explain how meaningful the process of bringing a chatas is for teshuva. He leans on the animal and recites viduy and then the animal is burnt up. In a way, he deserved to die for having sinned, and the animal takes his place. Parts of the animal go to the Kohanim who will pray for him.
Q: What’s the purpose of other Korbanos besides a chatas?
A: What’s the purpose of prayers? Does God need our prayers? Rather, it is for us, so we can come close to God through prayer. Yet it is often difficult to have the proper kavana when praying and many people rarely feel close to God. When one brings a korban, he is physically giving, as it were, something to God. This makes a serious impression on him, and helps him have the proper kavana. The very word “Korban” means to come close, and korbanos were often offered to be able to reach a state of nevuah. The shlamim sanctifies one’s meal, and also helps provide for the kohanim, like many korbanos. An olah represents total dedication to God and can help elevate one spiritually.
Q: Fine, so a personal korban helps one connect to G-d, but what to korbanos shel tzibbur do? How do the tamid and mussafin elevate anyone? How does the Yom Kippur avodah provide any kapara? How does it help Yamilee, a Jew in the Galilee, when the Kohen performs the avodah?
A: The kohanim are the Jews’ shluchim* to perform the avodah on their behalf, and when they bring korbanos they are fulfilling the purpose of korbanos for everyone. But each individual has to be connected to it in some way to benefit from it. That’s why they all gave money for the korbanei tzibbur. The kohanim are like a shliach tzibbur being motzei people, where if one doesn’t have kavana, he’s not yotzei. If one doesn’t do teshuva on his own, the avoda of yom kippur won’t help him. The korbanos can help a person, even without him being physically in the Beis HaMikdash. He can still connect with the bringing of the korbanos and the avodah. That is why the Jews would gather in ma’amados in parallel with the bringing of the korbanos. One group would actually go up to the mikdash and experience the Mikdash and the Avodah. But the other group would stay home and fast and pray and read from the torah. In that way they would connect with the korbanos and connect to God.
Even nowadays, when there is no longer a Beis HaMikdash, we can still connect to the korbanos, and benefit in similar ways:
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר ר’ יונתן: אלו תלמידי חכמים העוסקים בתורה בכל מקום, מעלה אני עליהן כאילו מקטירין ומגישין לשמי; ומנחה טהורה – זה הלומד תורה בטהרה, נושא אשה ואחר כך לומד תורה. +תהלים קל”ד+ שיר המעלות הנה ברכו את ה’ כל עבדי ה’ העומדים בבית ה’ בלילות – מאי בלילות? א”ר יוחנן: אלו ת”ח העוסקים בתורה בלילה, מעלה עליהן הכתוב כאילו עסוקים בעבודה. +דברי הימים ב’ ב’+ לעולם זאת על ישראל – א”ר גידל אמר רב: זה מזבח בנוי ומיכאל שר הגדול עומד ומקריב עליו קרבן; ורבי יוחנן אמר: אלו תלמידי חכמים העסוקין בהלכות עבודה, מעלה עליהם הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהם. אמר ריש לקיש, מאי דכתיב: +ויקרא ז’+ זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם? כל העוסק בתורה, כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם. אמר רבא: האי לעולה למנחה, עולה ומנחה מיבעי ליה! אלא אמר רבא: כל העוסק בתורה, אינו צריך לא עולה (ולא חטאת) ולא מנחה ולא אשם. אמר רבי יצחק, מאי דכתיב: +ויקרא ו’+ זאת תורת החטאת וזאת תורת האשם? כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף קי עמוד א ]
No comments:
Post a Comment